To start downloading books,
please sign in or create an account.

Sign in Create an account
ترجمه وتفسیر سوره غافر

ترجمه وتفسیر سوره غافر

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

سورۀ «غافر» از جمله سوره هاي مکي بوده و مانند ساير سوره هاي مکي عمدتاً به امور عقيده توجه و تمرکز دارند، و تقريباً موضوع عمده و برجسته‌ى سوره عبارت است: رويارويي و صف آرايي دائم ميان حق و باطل، مطالبي در رابطه با توحيد و خدا شناسي، تدبير خداوند در جهان خلقت، مطالبي در باره معاد و رستاخيز، مسائل جهان گردي و سير در عالم تکوين، داستان هاي به هم پيوسته پيامبران، ماجراي مؤمن آل فرعون. همچنان در اين سوره با يادآورى صفات نيکو و آيات با عظمت خدا شروع شده، بعد از آن به موضوع جدال کافران در باره‌ى آيات خداوند متعال اشاره کرده است با اينکه آيات کاملا آشکار و متجلى است، مجادله‌گران و دشمنان در مقابل آن از در جدال و دشمنى و مخالفت درآمده‌اند. در سورۀ غافربه سرنوشت گذشتگان اشاره کرده است که خداوند متعال همچون توانمندى مقتدر آنها را به شدت گرفت و احدى از آنان در نرفت. هکذا در لابلاى اين فضاى خوفناک، منظره و ديدگاه حاملان عرش ترسيم مى‌ شود که خاشعانه و فروتنانه به راز و نياز و توبه و استغفار مى ‌پردازند. سورۀ غافر در باره‌ى بعضى از مناظر و احوال آخرت به بحث پرداخته است، که ناگهان بندگان براى محاسبه و باز خواست ايستاده و در پيشگاه پادشاه عادل ظاهر مى ‌شوند، در حاليکه بيم و هراس آنان را فراگرفته است. در آن هنگام بر اثر شدت اضطراب و آشفتگى، نزديک است دل‌ها از جاء کنده شوند، در چنان روزى پراضطراب و هولناک، انسان به پاداش و کيفر عمل خود مى ‌رسد، نيکان به نيکى و تبهکاران به عذاب مى‌رسند.

Views: 2K
Downloads: 118
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.31 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

Stay on top of your finances. Don't leave that up to others.

The real measure of your wealth is how much you'd be worth if you lost all your money.

Screw it, Let’s do it!

Wealth consists not in having great possessions, but in having few wants.

Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.

The good news is that the moment you decide that what you know is more important than what you have been taught to believe, you will have shifted gears in your quest for abundance. Success comes from within, not from without.

There’s nothing wrong with reading a book you love over and over.

A book is the only place in which you can examine a fragile thought without breaking it.